Koulun logo

Juvanpuiston koulun logon synnystä

Juvanpuiston koulun aloitettua toimintansa syksyllä 2003 järjestettiin oppilaiden kesken kilpailu koulun logon keksimisestä. Kaikki oppilaat saivat osallistua kilpailuun haluamallaan määrällä ehdotuksia. Oli sovittu, että logon piirtäjää ei palkita henkilökohtaisesti, vaan tämän luokka saa kassaansa ennalta päätetyn summan rahaa.

Logoehdotuksia tuli ihan mukava joukko, ja ne kaikki olivat esillä pääoven viereisellä seinällä, jossa nykyään pidetään kuvaamataidon töitä. Suurin osa ehdotuksista oli yksittäisiä töitä, mutta itse olin antanut kilpailuun ison paperillisen jos jonkinmoisia luonnoksia, joista suurin osa ei ollut kovin tarkkaan harkittuja. Olin tuolloin 6.-luokalla, eli kuuluin koulun vanhimpiin oppilaisiin.

En muista, että ainakaan itse olisin kuullut kilpailua ennen mitään pohjustusta, millainen logon tulee olla, joten suuri osa ehdotuksista oli auttamatta liian monimutkaisia koulun logoksi. Sopivia vaihtoehtoja valittiin kilpailun jälkeen logoasiantuntija (?) Repan (?) johdolla ja niistä karsiutui viisi finalistia, joista piirtämäni punavihreä J- ja P-kirjaimista muodostuva kuvio oli tuomariston suosikki ilmeisesti ideansa ja yksinkertaisuutensa vuoksi.

Joulukuussa Repa kävi kotonamme ja esitteli ehdotuksia, kuinka logoa voisi muokata Joissain ehdotuksissa logo muodostui laajemmista värikentistä tai sijoittui harjakattoisen rakennuksen sisään. Suurena taiteilijana en kuitenkaan suostunut poikkeamaan alkuperäisestä linjastani, ja nykyinen logo muistuttaakin varsin paljon alkuperäistä piirrosta. Väreiksi kuitenkin tulivat punainen ja keltainen, käsittääkseni koulun siihen mennessä valmistuneen osan ulkoseinien mukaan.

Logokilpailun tulos julkistettiin joulujuhlassa. Luokkani sai rahat ja minä maineen ja kunnian ohella ison paketin puuvärejä. Logon valmistumisen jälkeen sitä käytettiin ainakin eri värisissä koulun T-paidoissa ja huppareissa.

Henna Lehtikuja, 17.4.2012

Tue vanhempainyhdistyksen toimintaa liittymällä jäseneksi.