Juvanaalit

Juvanpuiston koulun vanhempainyhdistys on aiempina vuosina järjestänyt keväisin koululla Juvanaalit –kevättapahtuman.

Toisena koulun toimintavuotena (2004 – 2005) vanhempainyhdistys mietti keinoja kartuttaa luokkien retkikassaa ja niin syntyi Juvanaalit. Ensimmäisiä Juvanaaleja vietettiin 10.4.2005.

Alusta alkaen vanhempainyhdistys on ottanut organisoijan roolin ja luokille on tarjottu mahdollisuus kerätä rahaa mm. retkikassaan. Vanhempainyhdistys sopi luokkatasokohtaisista tehtävistä, joiden toteutus annettiin kunkin luokkatason luokkien yhdyshenkilöiden vastuulle. Vanhempainyhdistys on tarvittaessa auttanut luokkia tehtävänsä suunnittelussa. Luokat sopivat keskenään luokkatasokohtaisten tehtävien työnjaosta ja tuoton jakamisesta. Tavoitetilanteessa sekä työt, että tuotto jakautuvat tasaisesti luokkatason luokkien kesken. Jokainen luokka voi lisäksi varata myös oman myynti/kirpputoripöydän.

Luokkatasokohtaiset tehtävät ovat muovautuneet seuraavanlaisiksi:

- 2. luokat paistavat makkaraa ulkona

- 3. luokat järjestävät onginnan

- 4. luokat myyvät arpoja

- 5. luokat järjestävät kahvion

- 6. luokat maalaavat kasvomaalauksia/myyvät vappuilmapalloja/järjestävät
bingon/onnenpyörän tms.

- 7. luokat paistavat vohveleita

- 8. luokat järjestävät temppuradan

Luokka-asteista 1. ja 9. luokat ovat ilman omaa vakituista tehtäväänsä, koska 1. luokkalaisten luokkatoimikunnat eivät ole vielä välttämättä järjestäytyneet ja 9.luokkalaisten koulutaival koulussa on jo niin lopussa, ettei heillä ole enää välttämättä rahan tarvetta. Joinakin vuosina myös 1 ja 9-luokkalaiset ovat kehittäneet omaa ohjelmaansa. Kauneushoitola (kynsien lakkausta, kampausten tekemistä) on ollut useina vuosina 9. luokkalaisien järjestämä.

Ensimmäiset viisi vuotta vanhempainyhdistys vastasi Juvanaalien järjestämisestä. Kuudennella kerralla eli vuonna 2010 opettajat saatiin mukaan järjestelyihin. Vanhempainyhdistyksen ajatuksena oli saada Juvanaalien suunnittelu osaksi koulun toimintaa: 7. luokkalaiset harjoittelevat vohvelien paisto kotitaloustunnilla, 8. luokkalaiset suunnittelevat temppurataa liikuntatunnilla ja mahdollisesti haastattelevat nuorempia oppilaita temppuradan suunnitteluvaiheessa. Kaikilla luokka-asteilla maalataan mainoksia ja suunnitellaan tehtävienjakoa. Opettajien tärkeänä roolina on kutsua vanhemmat koolle vuoden alkupuolella, kun Juvanaalien suunnittelu alkaa. Vanhemmilla on vastuu käytännön tehtävien hoitamisesta. Juvanaali -päivästä tuli näin lauantainen koulupäivä. Juvanaalit toimii nyt erinomaisena kodin ja koulun yhteistyötapahtumana, jossa kaikki tarvitaan onnistuneen tapahtuman luomiseen.

Juvanaalit on haluttu alusta alkaen luoda kylän yhteiseksi tapahtumaksi ja tapahtumaan on kutsuttu mukaan myös kylällä toimivia yhdistyksiä ja yrityksiä. Yhdistykset ovat esitelleet omaa toimintaansa mm. esittelypöydän äärellä. Vanhankartanon omakotiyhdistyksen pöydän äärellä on vuosittain keskusteltu ajankohtaisista kylää koskevista asioista. Martat ovat keittäneet joinakin vuosina herkullista keittoa nälkäisille, ja paikallisen Pohjois-Espoon musiikkikoulun oppilaat ovat soittaneet, laulaneet ja tanssineet. MLL on esitellyt omaa toimintaansa. Myös Pohjois-Espoon Ponsi
–liikuntaseura on esitellyt toimintaansa. Paikallispoliisi ja VPK ovat myös useimmiten tulleet paikalle. Lapset ovat olleet kiinnostuneita sekä poliisin koirapartiosta, että paloautosta. Myös seurakunta ja kaupungin nuorisotoimi ovat usein olleet mukana tapahtumassa. Luokkien lisäksi myös yksittäiset kyläläiset ovat voineet varata kirpputoripöytiä.

Tue vanhempainyhdistyksen toimintaa liittymällä jäseneksi.